Over KYCD

OVER DE KONINKLIJKE YACHTCLUB DRIEGOTEN – HAMME vzw

De oprichting van de club vzw Yachtclub Driegoten vindt zijn oorsprong in 1959.

Met eigen financiële middelen, eigen technische kennis en vooral met een overvloed aan persoonlijke inzet zijn enkele vrienden erin geslaagd de grondvesten te leggen van een watersportclub gevestigd op de Schelde in Hamme.

Yachtclub Driegoten bestond toen voornamelijk uit een aantal privé steigers en pontons, die heel wat later, in 1985, werden verenigd tot één geheel. De jachthaven bestond toen uit kakofonie van zelfgemaakte loopbruggen en pontons en enkele oude dekschuiten.

In 2009, bij het 50-tig jaar bestaan van Yachtclub Driegoten, mocht de club, na een gunstig advies van het Koninklijk Paleis, de naam “Koninklijke Yachtclub Driegoten - Hamme vzw" dragen. Dat was, en is nog steeds een hele eer voor onze club, die bij deze gelegenheid van de Vlaamse Waterweg en de Gemeente Hamme tevens de toelating kreeg hiervoor een gedenkteken op te richten dat u terug vindt op de Scheldedijk tussen de 2 loopbruggen van de jachthaven.

Het geheel van loopbruggen en pontons, gebouwd in 1985, moet van zeer goede artisanale makelij zijn geweest, want de hele constructie heeft, op een sterke getijdestroom als de Schelde, dienst gedaan tot 2018, en dit zonder veel technische ingrepen en kosten.

Een grondige expertise wees evenwel uit dat het metaal van de loopbruggen en pontons betere tijden had gekend en vrij dringend heel wat aandacht nodig had.

Daarop heeft het clubbestuur, samen met de leden, het besluit genomen te investeren in de aanleg van een gloednieuwe jachthaven, die de veiligheid en toekomst van de club en zijn leden moet garanderen voor vele decennia.

Sinds 2019 beschikt de Koninklijke Yachtclub Driegoten – Hamme vzw, gesitueerd op het mooiste stukje van de Schelde, over 200 meter pontons, waarvan 180 meter met 2 loopbruggen is gelegen op de linkeroever van de Schelde in Hamme en 24 meter met 1 loopbrug gelegen in de Kille tussen de Restaurants Het Scheldeoord en De Plezanten Hof. Onze jachthaven is voorzien van douche en sanitair en voor alle leden en passanten water en elektriciteit. Jachtjes meren aan buitenzijde van de jachthaven, terwijl speedboten een plaats krijgen aan de binnenkant van de jachthaven.

De Koninklijke Yachtclub Driegoten – Hamme vzw beschikt ook nog over een 2de locatie gesitueerd op de Durme-kaai in Hamme, waar de clubkantine, magazijn en werkplaats staan, samen met 2 loodsen, met een totale oppervlakte van 900 m2, voor het bergen van boten en boottrailers.

Zo wordt er 2 maal per jaar een telescoopkraan gehuurd waarmee alle boten op eenzelfde dag, op hoog water, in het begin van de maand april in de Durme worden te water gelaten, om eind van de maand oktober opnieuw in winterberging te worden geplaatst.

Deze site wordt thans gerenoveerd waardoor het voortbestaan voor verschillende decennia wordt verzekerd.

Wenst U meer informatie omtrent uw eventuele toetreding tot onze jachtclub, het gebruik van onze faciliteiten, kostprijzen of bezienswaardigheden in onze groene gemeente Hamme, surft U dan even verder op deze site.

Het Bestuur

Joomla Templates by Joomlashack